Italská společnost Gruppo Bertone, známá svými počiny v oblasti výroby karoserií a automobilového designu, si klade za cíl připojit se k elitnímu klubu výrobců vysoce výkonných vozidel s debutem svého hypercaru GB110 – název označující 110. výročí Gruppo Bertone.

Úchvatné parametry

GB110 je podpořen některými odvážnými tvrzeními. Podrobnosti jsou v tomto bodě trochu útržkovité, ale uvnitř vozu je zabalená neznámá pohonná jednotka umístěná uprostřed, která poskytne výkon 1 100 koní a točivý moment 811 lb-ft. Tato síla je přenášena na všechna čtyři kola prostřednictvím sedmistupňové převodovky. Z hlediska výkonu dokáže GB110 zrychlit na 100 km/h za 2,79 sekundy, na 200 km/h za 6,79 sekundy a na 300 km/h dosáhne za pouhých 14 sekund. Jeho maximální rychlost je omezena na 380 km/h hluboko v oblasti hypercarů.

Bude mít rozvor 2 630 mm. V Bertoneho tiskové zprávě Giovanni Sapio, projektový manažer GB110, komentoval design vozu slovy: „Na zadních podběhech jsou umístěny pneumatiky 335/25 22, které ve spojení s předními (255/30 21) přenášejí veškerý výkon generovaný hnací ústrojí k zemi. Byla to právě zadní část, která musela být dostatečně široká, aby vzrušovala ty, kteří se dívají zpoza vozu.“ Dodal také: „ Neexistují žádné čistě estetické ozdoby. Ve skutečnosti má každý přívod vzduchu a každý další technický prvek na autě nějakou funkci.“

Hlavním rysem GB110 je však to, že spalovací motor je navržen pro provoz na plastový odpad. Bertone navázal partnerství se společností Select Fuel, která si údajně nechala patentovat technologii schopnou přeměnit polykarbonátové materiály na obnovitelné palivo. V současnosti však neexistují žádné podrobnosti o tom, jak se zákazníci budou moci k tomuto palivu dostat nebo jak bude fungovat proces dodávky.

„GB110 je úžasně výkonný vůz, ale zároveň je navržený pro každodenní použití,“ řekl Jean-Franck Ricci, generální ředitel společnosti Bertone, ve videu GB110 (níže). „Je postaven s ergonomií a pohodlím jako vysokou prioritou.“

Společnost má dlouhou historii

Společnost Bertone byla založena v roce 1912 Giovanni Bertone a je nejstarším italským výrobcem karoserií. Převzal ji Bertoneho syn, který spolupracoval s talentovanými designéry na tvorbě automobilových klasik, jako jsou Lamborghini Countach a Alfa Romeo Montreal. Jeho budoucnost se zdála nejistá, dokud bratři Mauro a Jean-Franck Ricciovi – kteří mají 38 let zkušeností s vedením strojírenských společností – nezískali práva na jméno v roce 2020. Nyní má omlazený Bertone za cíl návrat.

GB110, jak je vidět na počítačových renderech, které vydal Bertone, zobrazuje auto klínového tvaru. Podle Sapio čerpá téma designu inspiraci z minulých konceptů napsaných Bertone, jako je Lancia Stratos Zero z roku 1970 a Alfa Romeo Carabo z roku 1968. Pod kůží se skrývá šasi vyrobené z komponent od „německého výrobce“. Bertone jméno neprozradil, ale stojí za zmínku, že jediným německým supervozem se sedmistupňovou převodovkou, pohonem všech kol a uprostřed uloženým motorem je Audi R8.

„Chtěli jsme, aby vůz zprostředkoval pocit komplexní elegance, sportovnosti a vášně,“ řekl Sapio.

Od jeho nůžkových dveří přes jedinečné cíle udržitelnosti až po ohromující technické specifikace je GB110 ambiciózním počinem, o kterém se nemůžeme dočkat, až uslyšíme více. Cena je stále neznámá, ale Bertone vyrobí pouze 33 kusů GB110, přičemž první dodávky se očekávají na jaře 2024. Půjde o první fázi plánů zavedení společnosti s řadou dalších modelů v limitované edici. očekáván v příštích letech.